Drijfstanglager voor jouw auto

Drijfstanglagerschalen Voor Top modellen
- Drijfstanglager VOLKSWAGEN GOLF
- Drijfstanglager BMW 3-serie
- Drijfstanglagerschalen VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Drijfstanglager BMW 5-serie
- Drijfstanglager OPEL CORSA
- Drijfstanglagerschalen OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Drijfstanglager FORD FIESTA
- Drijfstanglager CITROЁN BERLINGO
- Drijfstanglagerschalen AUDI A3
- AUDI A4
- Drijfstanglager RENAULT CLIO
- Drijfstanglager MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Drijfstanglagerschalen FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Drijfstanglager FIAT DUCATO
- Drijfstanglager VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Drijfstanglagerschalen CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Drijfstanglager kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Motoren zijn tegenwoordig uiterst duurzaam gebouwd. Toch zijn er in de verbrandingsmotor typische slijtageonderdelen. Vooral bij wat oudere wagens, youngtimers en oldtimers worden deze onderdelen vaak vervangen. Daartoe behoren behalve nokkenassen en lagers voor de nokkenas ook krukaslager, zuigerringen en natuurlijk het hoofdlager of drijfstanglager. Wij bieden u een grote keuze aan hoogwaardige lagers zoals de hoofdlagers. Dit betreft uitsluitend vervangingsonderdelen van de meest gerenommeerde kwaliteitsproducenten, die wij aan de voor ons gebruikelijke lage prijzen aanbieden.
Werkingsprincipe van een verbrandingsmotor met aandrijving
De motor bestaat uit drie opvallende delen (van boven naar beneden): de cilinderkop, het motorblok of krukkast en het ondercarter in de oliepan. De nokkenas of nokkenassen op de cilinderkop openen en sluiten de kleppen om lucht in de verbrandingsruimte te brengen of uitlaatgassen eruit te persen. De zuiger wordt via de krukas en de aandrijfstang naar boven geschoven en comprimeert de verbrandingsruimte. De ontsteking vindt plaats en drukt de zuiger naar beneden. Daardoor wordt de verbrandingsenergie in bewegingsenergie omgezet omdat de zuiger de aandrijfstang naar beneden drukt en de krukas aan het draaien brengt. Deze draaibeweging wordt op de hoofdas van de transmissie overgedragen en dan door de bestuurder d.m.v. schakelen of een automatische versnellingsbak hoger of lager geschakeld.
Alle mechanisch belaste motoronderdelen zijn hoogwaardig gelagerd
Alle mechanische bewegende onderdelen van de motor, dus tussen zuiger, aandrijfstang en krukas en ook de nokkenas zijn gelagerd. Deze lagerschalen bestaan uit verschillende legeringen van verschillende hardheid om zo duurzaam mogelijk te zijn. Dat is nodig want in een gemiddelde motor worden 5.000 tot 7.000 omwentelingen per minuut bereikt. Moderne krukassen en drijfstanglagers houden het minstens 200.000 tot 500.000 km uit. Dat hangt echter van talrijke factoren af. Regelmatig onderhoud zoals motorolieverversing en oliefiltervervanging horen daar net zo goed toe als ook optimaal met antivries beschermd koelwater (de antivries verhoogt het kookpunt van het koelwater), de juiste bougies of gloeibougies, een vlekkeloze klepbediening via distributieriemen of stuurketting en tal van andere aspecten.
Lagerschalen van krukassen, drijfstangen en nokkenassen zijn doorgaans slijtageonderdelen
In principe draaien moderne motoren uitgesproken rustig. Niettemin lopen ze niet helemaal rond. Een goed voorbeeld hiervan is de tegenwoordig noodzakelijke dynamovrijloop. De zuigerslag maakt de draaibeweging van de krukas noodzakelijkerwijs stotend, doch voor ons nauwelijks voelbaar. Dat ligt voor de zeer gevoelige huidige kleine energiecentrale, de generator, anders. Dat wil zeggen dat de lagerschalen in de motor aan extreme belastingen zijn blootgesteld. Daarbij is te denken aan meer of minder goede smering, temperatuurverschillen, meer of minder sterke belasting (gas geven en remmen) van de motor, maar ook de normale mechanische belasting door het op en neer gaan van de zuigers. Daarbij komt nog eens de hoge precisie waarmee de moderne verbrandingsmotoren werken. Deze factoren beïnvloeden de levensduur van de krukas- en hoofdlagers alsmede alle andere lagers zoals bijvoorbeeld aan de nokkenassen aanzienlijk.
Vervanging van de motorlagers al naargelang leeftijd van de auto
Bij moderne wagens wordt bij overeenkomstige motorschade meestal het complete aggregaat vervangen. Daarbij gaat het meestal ook om al eens gerepareerde motoren, behalve dat deze reeds volledig een motorenrevisie hebben ondergaan. Niettemin loont de vernieuwing van de lagers ook bij nieuwere motoren. Bij youngtimers en oldtimers is het vaak de enige mogelijkheid omdat zelfs vervangende motoren zeldzaam kunnen zijn.
Hoofd- en krukaslagers in grote maat en normale maat
Omdat de belasting van de zuigerslag individueel kan verschillen, en niet in de laatste plaats ook omdat een motor meermaals kan worden gereviseerd, zijn ook de verschillende lagers aan krukas en drijfstang in verschillende maten verkrijgbaar. Zij worden aangeboden in normale grootte, grote maat 1 en grote maat 2. Na demontage van de motor dient de maat van de benodigde lagerschalen te worden vastgesteld. De normale maat wordt in de regel gebruikt wanneer ook krukas en drijfstang of zuigers worden vervangen. De drijfstanglagers zijn te vinden aan de verbinding van de zuiger en de drijfstang alsmede aan de krukas en de drijfstang. Daarbij komt de lagering van de krukas o.a. als hoofdlager. De vervanging van de drijfstang- en krukaslagers vereist veel gespecialiseerde vakkennis en de nodige speciale gereedschappen, die van de ene tot de andere motor behoorlijk kunnen verschillen. Daarom moet het vernieuwen van de krukassen, nokkenas-, drijfstang-, en hoofdlagers uitsluitend door een vakgarage of met aanwezigheid van de nodige expertise worden uitgevoerd.
Krukas- drijfstang- en hoofdlagers hoogwaardig en goedkoop in onze onlineshop bestellen
In onze online motoronderdelenshop kunt u voor uw motor de nodige hoofd- en drijfstanglagers in normale grootte als ook in grote maten bestellen. Het betreft uitsluitend hoogwaardige lagers van OEM-kwaliteit van gerenommeerde fabrikanten. Met name in de motor zouden uitsluitend hoogwaardige componenten mogen worden geïnstalleerd om andere vervolgschade of een korte levensduur daadwerkelijk te vermijden. Bestel behalve de lagers ook de nodige vervangings- en motoronderdelen zoals goedgekeurde motorolie voor uw motor, motordichtingsets, aandrijfriemen of stuurkettingspanners etc. De verzending volgt meteen na geslaagde afronding van uw bestelling. De hoge productkwaliteit, de aantrekkelijke prijzen van vervangingsonderdelen, zoals ook onze uitgebreide dienstverlening kunt u aan de hand van talrijke klantenbeoordelingen snel verificeren.