Oliepeilstok voor jouw auto
Oliepeilstok Voor Top modellen
- Oliepeilstok VOLKSWAGEN GOLF
- Oliepeilstok BMW 3-serie
- Peilstok VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Oliepeilstok BMW 5-serie
- Oliepeilstok OPEL CORSA
- Peilstok OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Oliepeilstok FORD FIESTA
- Oliepeilstok CITROЁN BERLINGO
- Peilstok AUDI A3
- AUDI A4
- Oliepeilstok RENAULT CLIO
- Oliepeilstok MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Peilstok FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Oliepeilstok FIAT DUCATO
- Oliepeilstok VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Peilstok CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Oliepeilstok kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Het juiste oliepeil is eenvoudig zelf te controleren
De motor van een auto bestaat uit talrijke afzonderlijke onderdelen waarvan de soepele interactie de belangrijkste voorwaarde voor een betrouwbaar functioneren van het aggregaat vormt. Hiervoor zijn zorgvuldig onderhoud, stipte controle in een bevoegde vakgarage en eventuele onmiddellijke reparatie in geval van schade net zo onontkoombaar. Een van de onderhoudswerkzaamheden van de motor die bijna elke autobestuurder zelf kan uitvoeren, is de controle van het oliepeil. Daartoe gebruikt men de zich in de motor bevindende peilstok, die normaal gezien makkelijk toegankelijk is. Over het algemeen wordt het oliepeil ook t.g.v. de regelmatige inspectie-intervallen in een garage gecheckt. De cyclus voor het verversen van de olie in de motor wordt bepaald door de autofabrikanten. De olieverversing zelf kunt u beter in de garage laten uitvoeren omdat men zich hier vakkundig en legaal van de oude olie kan ontdoen.
Controle is beter dan de weg naar de schroothoop
Wanneer u uit een verkeerde opvatting van zuinigheid op de olie bespaart, riskeert u permanente schade aan de motor. Het maakt niet uit of de motor volgens de voorschriften van de fabrikant een verversing na 15.000 km of 30.000 km dan wel binnen een bepaalde periode krijgt: tussentijdse controle met de peilstok kan nooit kwaad. Het kan immers altijd voorkomen dat bepaalde componenten van de motor hun functie niet meer correct uitvoeren en hierdoor hoger olieverbruik ontstaat. Bovendien: vastgelopen zuigers zijn niet zelden het resultaat van een te laag motoroliepeil. In dergelijke gevallen rest enkel nog de weg naar de schroothoop.
Het oliepeil zo mogelijk bij koude motor checken
Het is zelfs voor elke leek eenvoudig het oliepeil van zijn auto met de peilstok te controleren. Deze lange, dunne metalen staaf reikt met zijn onderkant tot in het oliecarter. De bovenkant is vaak gevormd als een handgreep en kan bij geopende motorkap makkelijk uit zijn houder worden getrokken. Aan het onderste uiteinde van de peilstok zijn de markeringen "minimum" en "maximum" te lezen. Nu moet eerst de peilstok met een oude lap geheel van de oliefilm worden ontdaan. Vervolgens wordt hij wederom op zijn plaats gestoken tot in de oliepan en dan weer eruit gehaald. Nu kunt u controleren: De oliefilm reikt idealiter precies tussen de twee markeringen (max. en min.). De beste manier is het oliepeil van de motor in zijn koude toestand te checken omdat dan de meeste smeerstof zich nog onderin de oliepan bevindt. Wanneer de motor warm is, moet nog enige tijd (ongeveer een kwartier) worden gewacht totdat al de olie weer in de pan is gelopen en een betrouwbaar resultaat kan worden bereikt zodat overmatige bijvulling wordt vermeden. Bij de verversing geldt altijd de stelregel: enkel de beste olie is goed genoeg voor mijn motor.
Dit moet u weten:
- het oliepeil kan met de peilstok zonder problemen worden gecontroleerd
- het legaal weggooien van de olie beter door de garage laten doen
- besparen op olie kan de motor totaal vernielen
- verversingsintervallen worden door de autofabrikant bepaald
- de peilstok kan er makkelijk worden uitgetrokken
- de oliefilm moet tussen de markeringen reiken
- het oliepeil zo mogelijk bij koude motor controleren
- is de motor reeds warm gelopen: ongeveer een kwartier wachten
















































