Airconditioning voor alle automerken

Airco voor verschillende automodellen
Airconditioning - Informatie over werking, reparatie en vervanging
De airconditioning is de koelkast van de auto en functioneert ook volgens hetzelfde principe, namelijk met behulp van een warmtewisselaar. Van een airconditioning wordt gesproken wanneer deze manueel moet worden geregeld. Nieuwe wagens hebben meestal een automatische klimaatregeling (climate control) ingebouwd. Deze brengt niet alleen airco en verwarming onder één noemer, maar functioneert ook volledig automatisch.
In de gesloten kringloop van de aironditioning bevinden zich een compressor, een condensator, de droger, de expansieklep en een verdamper, die alle met slangen of buizen zijn verbonden. Om te kunnen functioneren, is een koelmiddel nodig waaraan door condensatie warmte wordt onttrokken. Het middel wisselt van vloeibare in gasvormige toestand en wordt dan door de verdamper geleid, waar de verdampingskoude via de blaasinstallatie aan het interieur wordt afgegeven.
Wanneer het klimaat in de auto niet meer klopt
Zowel in de zomer als in de winter hebben airco-systemen het heel druk en willen dan wel eens kapot gaan. Dat ligt aan de ene kant aan de continue belasting of aan de andere kant aan het feit, dat de systemen soms maandenlang niet worden gebruikt en de smeermiddelen zich eerst weer moeten verdelen. Vooral voor de compressor en de condensator betekent dit stress en beide onderdelen zijn het vaakst voor een defect verantwoordelijk.
Wanneer bij het inschakelen van de airco een onaangename geur ontstaat, die aan vochtig papier doet denken, kunnen schimmelsporen zich in het systeem hebben afgezet. Dat is geen zeldzaamheid want het vocht en de vaak aangename temperaturen vormen een goede voedingsbodem. Is de schimmel nog niet ver gevorderd, kunt u de slangen en componenten zelf reinigen en desinfecteren. Anders moeten condensator en vaak ook de compressor naast andere onderdelen zoals de kleppen compleet worden vervangen om de sporen een halt toe te roepen.
Vormen zich waterplassen onder de auto en lijkt de koudekracht van de airco weg te vallen, is vaak een defecte airco-condensator de veroorzaker van dit probleem. Eenmaal lek, kan deze niet meer worden gerepareerd en moet in elk geval worden vervangen.
Minstens 15% van het koelmiddel wordt bij normale toepassing binnen een jaar verbruikt. Daarom moet na uiterlijk twee jaar de vulstand gecontroleerd worden en eventueel worden bijgevuld. Daarbij moet ook het droogpatroon worden vervangen. Wanneer bijvullen en vervanging worden overgeslagen, dreigt een defect van de compressor en functioneert de hele airconditioning niet meer, omdat de vloeistof tevens voor de smering verantwoordelijk is.
Gevaar voor de gezondheid
In geen geval mogen defecten van de airconditioning voor een langere periode worden veronachtzaamd. Het aldaar heersende milieu is ideaal voor allerlei bacteriën en sporen die zich er graag nestelen. Heeft men als chauffeur het gevoel, dat de auto niet bijzonder goed ruikt, dient men dit in geen geval door een geurelement of iets dergelijks af te schermen. U dient dan een onmiddelijke inspectie van de airco te laten uitvoeren om gezondheidsrisico's te vermijden.
Tips voor een langere levensduur
Zoals reeds gezegd, dient het koelmiddel afhankelijk van gebruik ongeveer elke twee jaar te worden bijgevuld. Wie op zeker wil spelen, gebruikt dezelfde koelvloeistof als de fabrikant en vergeet ook niet de vervanging van het droogpatroon. Wie verschillende koelmiddelen mengt, kan omwille van de verschillende samenstellingen problemen veroorzaken, mogelijkerwijs zelfs een complete vervanging.
Veel garages bieden een "airco-service". Daarbij gaat het om een algehele inspectie van het systeem inclusief de controle van vloeistof en het droogpatroon als ook – indien nodig – een reiniging en desinfectie. Wie de levensduur van compressor, condensator, droger en expansieklep wil verlengen, dient regelmatig van deze service gebruik te maken. Elke twee jaar is het minimum. Nog beter is eenmaal per jaar in de herfst of in de lente.
Ook wanneer de temperaturen aangenaam zijn en men eigenlijk geen airconditioning nodig heeft, dient men deze ook in de maanden vóór of na de zomer regelmatig kort in te schakelen. De reden hiervoor ligt in de smering. Hoe langer het syteem rust, des te slechter dit is voor de verdeling van de smeerstoffen. Pas bij het opnieuw inschakelen zorgt de beweging in het systeem voor een goede verdeling. In de tijd daartussen is de belasting echter zeer hoog, hetgeen de slijtage bevordert en zelfs direct defecten kan veroorzaken.