Tankvlotter voor jouw auto

Tankvlotter Voor Top modellen
- Tankvlotter VOLKSWAGEN GOLF
- Tankvlotter BMW 3-serie
- Brandstof sensor VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Tankvlotter BMW 5-serie
- Tankvlotter OPEL CORSA
- Brandstof sensor OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Tankvlotter FORD FIESTA
- Tankvlotter CITROЁN BERLINGO
- Brandstof sensor AUDI A3
- AUDI A4
- Tankvlotter RENAULT CLIO
- Tankvlotter MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Brandstof sensor FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Tankvlotter FIAT DUCATO
- Tankvlotter VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Brandstof sensor CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Tankvlotter kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Moderne techniek gaat ook aan de brandstofniveausensor niet voorbij Veronachtzaming van de brandstofniveausensor kan pijnlijk worden
Niets is ergelijker dan wanneer u met de auto naar een belangrijke afspraak wilt rijden en de auto onderweg het plotseling laat afweten en blijft staan. Nog pijnlijker wordt het wanneer de ingeroepen pechassistentie een lege brandstoftank vaststelt. Dit is ook nergens voor nodig – wanneer de brandstofniveausensor zijn taak naar behoren uitvoert en u hem vóór het wegrijden gewoon genegeerd heeft. Is de brandstofniveausensor echter defect, treft de bestuurder natuurlijk geen schuld. Om te vermijden dat een dergelijk geval zich nogmaals voordoet, moet hij direct een vakgarage opzoeken en het mankement aan de brandstofniveausensor laten verhelpen.
De sensor werkt nauwkeurig en nagenoeg vrij van storing
Oorspronkelijk betrof het een mechanische vlotter die via een bowdenkabel de wijzer op het dashboard liet bewegen. De vlotter reageert op het brandstofniveau en verandert via een elektrisch sleepcontact de weerstand. Deze techniek maakt het mogelijk voor de bestuurder via de wijzer op het dashboard over de hoeveelheid resterende brandstof altijd op de hoogte te zijn. In principe wordt deze techniek ook tegenwoordig nog toegepast. Hij werd echter in de loop der jaren – met name bij auto's uit een meer recent bouwjaar – steeds verfijnd en vervult zijn taak nu net zo nauwkeurig als nagenoeg storingsvrij.
Moderne autotechniek kiest voor brandstoftoevoermodule
Wanneer de brandstofniveaumeter de resterende hoeveelheid van de brandstof niet meer met de gebruikelijke precisie aangeeft, werkt de vlotter waarschijnlijk niet meer correct. Dat kan aan verontreiniging liggen, waarop hij zeer gevoelig reageert. De autotechniek staat echter niet stil: in moderne auto's maakt de brandstofniveaumeter onderdeel uit van een brandstoftoevoermodule die als complete eenheid in de brandstoftank wordt ingebouwd. Alle componenten zitten in een ronde behuizing die tevens de brandstofpomp zowel als de voor- en fijnfilter bevat. Deze techniek zet zich door, al is hij in geval van reparatie wel wat duurder, omdat dan vaak de gehele module moet worden vervangen.
Vaklui zorgen op betrouwbare wijze voor volledig herstel
Reparaties aan de tank en sensoren oftewel hun vervanging dienen in principe uitsluitend door vaklui in een bevoegde vakgarage te worden uitgevoerd. Wanneer de brandstofniveausensor onderdeel uitmaakt van een moderne brandstoftoevoermodule, gaat de vervanging de doe-het-zelver sowieso boven de pet. Maar ook bij conventionele brandstofniveausensoren is een eventueel noodzakelijke reparatie beter in de handen van professionals. Zij herstellen de onberispelijke werking van deze onderdelen betrouwbaar. Bovendien wordt in de vakgarage grote waarde gehecht aan de installatie van eersteklas nieuwe onderdelen van OEM-kwaliteit. Hier kan misplaatste zuinigheid u uiteindelijk zeer duur komen te staan.
Dit moet u weten:
- de brandstofniveausensor moet altijd zorgvuldig in het oog worden gehouden
- aanduiding geschiedt per vlotter en bowdenkabel
- analoge dashboardinstrumenten informeren de bestuurder over de resterende brandstof
- deze techniek wordt voortdurend gemoderniseerd
- brandstofniveausensoren reageren gevoelig op verontreiniging
- in moderne auto's worden inmiddels speciale brandstoftoevoermodules ingebouwd
- reparatie en vervanging moet in principe aan professionele mecaniciens worden overgelaten
- altijd op vervangingsonderdelen van OEM-kwaliteit toezien