Koelvloeistof temperatuur sensor voor jouw auto

Koelmiddeltemperatuursensor Voor Top modellen
- Koelvloeistof temperatuur sensor VOLKSWAGEN GOLF
- Koelvloeistof temperatuur sensor BMW 3-serie
- Koelmiddeltemperatuursensor VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Koelvloeistof temperatuur sensor BMW 5-serie
- Koelvloeistof temperatuur sensor OPEL CORSA
- Koelmiddeltemperatuursensor OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Koelvloeistof temperatuur sensor FORD FIESTA
- Koelvloeistof temperatuur sensor CITROЁN BERLINGO
- Koelmiddeltemperatuursensor AUDI A3
- AUDI A4
- Koelvloeistof temperatuur sensor RENAULT CLIO
- Koelvloeistof temperatuur sensor MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Koelmiddeltemperatuursensor FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Koelvloeistof temperatuur sensor FIAT DUCATO
- Koelvloeistof temperatuur sensor VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Koelmiddeltemperatuursensor CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Koelvloeistof temperatuur sensor kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Sensoren controleren o.a. de temperatuur van koelvloeistof
In een moderne auto maken hoogst complexe mechanische en elektrische processen een ongehinderd gebruik van de auto mogelijk. Om te allen tijde een overzicht van de perfecte functie van de vele componenten te leveren, melden sensoren snel en betrouwbaar eventuele zich voordoende problemen aan de bestuurder zodat een defect geen verdere schade veroorzaakt en onmiddellijk in de garage kan worden geïnspecteerd. Een van deze metertjes is de koelmiddeltemperatuursensor. Hij geeft de actuele temperatuur van de koelvloeistof aan de bestuurder door. Deze gegevens worden bij nieuwere auto's in de boordelektronica ingevoerd en de behoeften voortdurend aangepast. Binnenin de koelmiddeltemperatuursensor kan een te hoge temperatuur via de verandering van de Ohm-weerstand worden vastgesteld. De sensor bevindt zich meestal direct achter de radiateur van de motor en is ongeveer zo groot als een sigaar. Wanneer de sensor het laat afweten, komt de temperatuurwijzer op het dashboard al snel in het rode gebied. Aangezien in dergelijke gevallen ook verdere storingen kunnen optreden, is een onmiddellijke controle in een vakgarage onvermijdelijk.
Zorgvuldig op typische symptomen letten
Verschillende symptomen kunnen de bestuurder op een defecte koelmiddeltemperatuursensor attent maken. Daartoe behoren bijvoorbeeld problemen bij het starten. Tevens opvallend is een plotseling hoger toerental bij het stationair draaien. En wanneer de motor spontaan duidelijk meer brandstof verbruikt, dient u een rit naar de garage niet onnodig op de lange baan te schuiven. Daar zal men allereerst controleren of er zich voldoende koelmiddel in het expansievat bevindt. Geoefende mecaniciens stellen ook heel gauw vast of de dashboardindicatie goed functioneert. Voordat u naar de garage gaat, moet u de motor eerst grondig laten afkoelen. Nog veiliger is het, de auto naar de reparatieplek te laten slepen. In ieder geval is voorzichtigheid geboden om geen verdere defecten van de motor te riskeren.
In geval van defect wordt de koelmiddelsensor vervangen
In nieuwere auto's is de motorruimte vaak moeilijk toegankelijk. Niettemin zou een ervaren vakman tamelijk snel bij de koelmiddeltemperatuursensor moeten kunnen geraken en hem vervolgens inspecteren. In de moderne auto kan hij bovendien de foutopslag uitlezen. Vaak veroorzaken elektrische problemen een defect dat de mecanicien snel herkent zodat hij de sensor kan vervangen. Reparatie is niet aan de orde omdat de prijs voor een nieuwe sensor – natuurlijk afhankelijk van het automodel – zich meestal in het lagere tweecijferige gebied bevindt. Wanneer de auto niet over een boordcomputer beschikt, controleert de vakman de koelmiddeltemperatuursensor op conventionele wijze door hem o.a. op roest, kapotte kabels of stekkerverbindingen te onderzoeken. Belangrijk is in elk geval ook bij de vervanging van een koelmiddeltemperatuursensor belang te hechten aan de hoogste kwaliteit van de vervangingsonderdelen zodat eventuele onregelmatigheden voortaan weer snel en betrouwbaar worden getoond.
Dit moet u weten:
- sensoren bewaken voortdurend de temperatuur van de koelvloeistof
- zij bevinden zich meestal direct achter de radiateur
- defecte koelmiddeltemperatuursensoren veroorzaken soms startproblemen
- ook een hoger toerental bij stationair draaien kan een aanwijzing voor een mankement zijn
- vóór de rit naar de garage de motor laten afkoelen
- nog veiliger is het afslepen van de auto
- koelmiddeltemperatuursensoren zijn niet duur
- bij vervanging waarde hechten aan onberispelijke kwaliteitsproducten