Olietemperatuursensor voor jouw auto

Olietemperatuursensor Voor Top modellen
- Olietemperatuursensor VOLKSWAGEN GOLF
- Olietemperatuursensor BMW 3-serie
- Olietemperatuursensor VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Olietemperatuursensor BMW 5-serie
- Olietemperatuursensor OPEL CORSA
- Olietemperatuursensor OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Olietemperatuursensor FORD FIESTA
- Olietemperatuursensor CITROЁN BERLINGO
- Olietemperatuursensor AUDI A3
- AUDI A4
- Olietemperatuursensor RENAULT CLIO
- Olietemperatuursensor MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Olietemperatuursensor FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Olietemperatuursensor FIAT DUCATO
- Olietemperatuursensor VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Olietemperatuursensor CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Olietemperatuursensor kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Temperatuursensoren informeren over de conditie van de motorolie Niet elke auto heeft een olietemperatuursensor
Een olietemperatuursensor is niet in elke auto ingebouwd. In auto's van een hogere klasse komt hij vaker voor. Deze sensoren zijn ook heel populair bij tuningfans die hem vaak achteraf in hun auto laten installeren. Het nut en doel van dit onderdeel maakt zijn naam reeds duidelijk: hij toont de temperatuur van de motorolie aan. Daarvoor is het echter vereist dat ook de juiste meter op het dashboard is geïnstalleerd. Bij achterafmontage moet er daarom op worden gelet dat sensor en dashboardmeter bij elkaar passen. Om de temperatuur van de olie op de meter te tonen, leidt de sensor zijn informatie aan de regeleenheid verder. Voor deze waarneming bevindt zich in zijn behuizing een meetweerstand. Een olietemperatuursensor is voor het veilig functioneren van de auto weliswaar niet absoluut noodzakelijk. Hij wordt echter door veel autobestuurders op prijs gesteld, die graag op elk moment op de hoogte zijn van de temperatuur van de motorolie.
Foutbronnen door professionele monteurs laten vaststellen
Wanneer de olietemperatuursensor dubieuze gegevens levert zijn, kan een defect de oorzaak zijn. Dat is ook dan het geval wanneer er helemaal geen indicatie te zien is. Autotuningfans beschikken weliswaar over een grote mate aan technische expertise, maar laten hun auto toch beter in een vakgarage op deze fouten controleren. Vaklui kunnen tevens snel en betrouwbaar vaststellen of er zich kortsluitingen hebben voorgedaan en of het contact met de stekker van de temperatuursensor in orde is. Tenslotte zijn zij ook in staat, alle relevante elektrische aansluitingen en kabels van de sensor te checken. Eventueel kan een uitval van de olietemperatuursensor erop wijzen dat de motor sterk oververhit is. Het onderzoek naar verdere mogelijke oorzaken is belangrijk omdat er andere redenen voor de uitval aan de orde kunnen zijn: de temperatuursensor kan bijvoorbeeld versleten zijn of hij is simpelweg slechts verschoven.
Vaak is een nieuwe olietemperatuursensor de enige oplossing
Ervaren mecaniciens in een vakgarage kunnen natuurlijk ook de contacten van de sensor controleren en eventueel te reinigen. Bovendien controleren zij de oliedruk en kunnen ook de weerstand van de temperatuursensor meten. Dergelijke relatief kleine mankementen kunnen probleemloos in de vakgarage worden verholpen. Wanneer echter bepaalde componenten niet meer in de juiste positie kunnen worden gebracht en ook niet meer gereinigd worden, moet de olietemperatuursensor door een nieuwe worden vervangen. Ook deze werkzaamheden kunnen beter aan experts worden overgelaten. Zij zullen er zich zeker van vergewissen dat niet alleen de sensor en de dashboardindicatie bij elkaar passen, maar ook dat in uw wagen eersteklas vervangingsonderdelen worden ingebouwd die van bekende fabrikanten komen en zich al jaren hebben bewezen.
Dit moet u weten:
- een auto rijdt ook zonder olietemperatuursensor
- de indicatie kan echter nuttig zijn
- de sensor levert informatie aan de regeleenheid
- daartoe bevindt zich in zijn behuizing een meetweerstand
- vuil en vocht kunnen de sensor sterk aantasten
- bij haperingen: kabels en stekkers controleren
- foutopsporing en testprocedure enkel door vaklui uit te voeren
- kwalitatief hoogwaardige vervangingsonderdelen belonen met lange levensduur