Startrelais voor jouw auto

Startmotor solenoid Voor Top modellen
- Startrelais VOLKSWAGEN GOLF
- Startrelais BMW 3-serie
- Starter solenoid VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Startrelais BMW 5-serie
- Startrelais OPEL CORSA
- Starter solenoid OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Startrelais FORD FIESTA
- Startrelais CITROЁN BERLINGO
- Starter solenoid AUDI A3
- AUDI A4
- Startrelais RENAULT CLIO
- Startrelais MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Starter solenoid FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Startrelais FIAT DUCATO
- Startrelais VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Starter solenoid CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Startrelais kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Om een motor te starten is een startmotor nodig, ook wel starter genoemd. De startmotor is op zijn beurt met een magneetschakelaar (relais) uitgerust. Deze magneetschakelaar is een component dat mankementen kan vertonen. Vanzelfsprekend bieden wij u in onze auto-onderdelenshop in het internet ook magneetschakelaars en starters voor veel gangbare automodellen tegen de gebruikelijke gunstige prijzen aan.
De taak van de startmotor
Een moderne verbrandingsmotor in de auto werkt in vier cycli. Daarbij wordt het brandstof-luchtmengsel gecomprimeerd; vervolgens komt het tot verbranding. Voor het starten van de motor moet de motor eerst kunnen draaien voordat hij kan comprimeren. De nu volgende eerste ontsteking van het brandstofmengsel leidt tot het gelijkmatig draaien van de motor. In het begin van de autogeschiedenis moesten motoren daadwerkelijk nog aangezwengeld worden. Hoeveel kracht dit vergt, weten veel auto-eigenaren nog van motorfietsen en grasmaaiers. Laatstgenoemden worden door een kickstarter of een trekkabelstarter aan het draaien gebracht. Zelfs bij zulke kleine motoren is de compressiedruk die moet worden overwonnen, enorm.
Positie van de startmotor
Reeds heel vroeg in de ontwikkeling van de auto werd daarom de startmotor uitgevonden. Het werkingsprincipe van de tegenwoordig gebruikelijke elektrische starter is al tientallen jaren niet veranderd. Dat is wel opmerkelijk aangezien zelfs generatoren vandaag de dag hoogtechnische kleine elektriciteitscentrales zijn. De startmotor is meestal aan de zijkant precies tussen het motorblok en koppelingshuis gemonteerd. Dat heeft een goede reden. De krukas is hier via koppeling, dubbele koppeling of koppelomvormer met de hoofdas van de versnellingsbak verbonden. Tussen koppeling en motor bevindt zich nog het vliegwiel of het tweemassavliegwiel. Op dit vliegwiel zit van buiten een tandkrans uit gehard staal. Vanuit de starter grijpt hierop een klein tandwiel in, het rondsel van de starter. In het binnenste van de starter is een sterke elektromotor, die een relatief hoog koppel kan genereren. Zo wordt het vliegwiel in beweging gezet. In de verbrandingsruimte komt het tot compressie, de motor springt aan.
Waarom een magneetschakelaar?
Het vliegwiel draait nu met dezelfde koppel als de motor. Wanneer het rondsel nu permanent in de tandkrans zou grijpen, kwam het tot een situatie dat het rondsel permanent door het vliegwiel zou worden aangedreven. Dat zou behalve typische mechanische schade zoals kapotte lagers ook aanzienlijke defecten aan de elektromotor van de starter tot gevolg hebben. Het rondsel moet dus loslaten, zodra de contactsleutel van de positie "Starten" terug in de positie "Ontsteking" terugdraait. De positie "starten" sluit een stroomkring. Daardoor wordt enerzijds de elektromotor in de starter gestart, maar ook een magnetische schakelaar geactiveerd. Deze zorgt nu in de positie "Starten" ervoor, dat het rondsel in actie komt en in de tandkrans grijpt. De stroomkring wordt weer onderbroken, zodra de contactsleutel weer in de positie "Ontsteking aan" staat. Dit is ook de reden waarom de contactsleutel niet in de positie "Starten" kan blijven staan. Hij zou het rondsel constant de elektromotor laten aandrijven.
Is er typische schade voor de magneetschakelaar van de startmotor?
Bij wagens met een schijfkoppeling ontstaat bij het koppelen afschuring zoals bij een remvoering. Het slijpsel kan in de behuizing van het rondsel terechtkomen, als ook andere vuildeeltjes. Daardoor kan het gebeuren dat het rondsel moeilijker gaat draaien of niet meer naar buiten draait. Bovendien kan het door verschillende oorzaken (slecht contact in de positieve leiding, kabelbreuk, defect aan de magneetschakelaar zelf) ook tot defecten komen. De meest voorkomende schadeoorzaak is echter een magneetschakelaar, die op den duur vastloopt. Bij oudere wagens is de omgeving van de startmotor vaak goed te bereiken, zodat een paar beheerste slagen met een kleine hamer op het rondsel als noodoplossing voor het starten worden aanbevolen. Zo laat de magneetschakelaar zich minstens een of enkele malen weer activeren. Niettemin dient de magneetschakelaar of de startmotor toch te worden vervangen.
Wat te vervangen – magneetschakelaar of startmotor?
De grote vraag is nu of enkel de magneetschakelaar of de complete startmotor moet worden vervangen. Dat komt er ook op aan of voor uw automodel de magneetschakelaar apart verkrijgbaar is. Bovendien zou ook de leeftijd van de startmotor en de toestand van het rondsel daarover moeten beslissen. Anders dient de gehele startmotor te worden vervangen. Daarvoor klemt de automecanicien eerst de batterij af en lost dan de aansluitkabels van de klemmen aan de magneetschakelaar. De startmotor zelf is vaak met twee schroeven aan het koppelingshuis bevestigd. Deze beide schroeven behoren tot de schroeven die het koppelingshuis aan de motor bevestigen. In principe is dit de hele vervanging en kan deze ook door een ervaren doe-het-zelver worden vervangen. Niettemin vereist het aansluiten van de kabels en de noodzakelijke draaimomenten bij het aanschroeven een zekere basiskennis op het gebied van automechaniek. De benodigde kennis is nog groter wanneer nu de magneetschakelaar moet worden gedemonteerd. Daarom is dit geen handleiding, maar slechts een verduidelijking van de hoeveelheid werk.
Magneetschakelaar en startmotor gemakkelijk en voordelig online in onze online shop kopen
In onze online shop kunt u de juiste startmotor of de passende magneetschakelaar voor uw auto uitkiezen. Wij bieden uitsluitende hoogwaardige productkwaliteit van bekende producenten. Na afgeronde bestelling volgt de verzending van de magneetschakelaar zeer spoedig. Graag kunt u de aantrekkelijke prijzen, de snelle verzending en onze uitgebreide service in de talrijke klantenbeoordelingen bevestigd zien.