Krukassensor voor jouw auto

Krukas-sensor Voor Top modellen
- Krukassensor VOLKSWAGEN GOLF
- Krukassensor BMW 3-serie
- BDP-sensor VOLKSWAGEN POLO
- BMW 1-serie
- Krukassensor BMW 5-serie
- Krukassensor OPEL CORSA
- BDP-sensor OPEL ASTRA
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Krukassensor FORD FIESTA
- Krukassensor CITROЁN BERLINGO
- BDP-sensor AUDI A3
- AUDI A4
- Krukassensor RENAULT CLIO
- Krukassensor MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BDP-sensor FORD FOCUS
- PEUGEOT PARTNER
- Krukassensor FIAT DUCATO
- Krukassensor VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- BDP-sensor CITROЁN C3
- CITROЁN C4
Krukassensor kapot? » Slijtage opmerken • Foutoorzaken • Tips voor montage
Nokkenassensoren definiëren de exacte positie van het krukasmechanisme
De eisen die aan een moderne auto worden gesteld, moeten in de juiste verhouding staan tot de technische mogelijkheden. Behalve meer veiligheid en het streven naar zoveel mogelijk comfort spelen ook economische aspecten een steeds grotere rol. In dit verband streeft men er steeds meer naar, de motor op het juiste moment precies zoveel brandstof te voeden, als hij voor een optimale prestatie nodig heeft. Met het oog hierop zijn moderne auto's met een nokkenassensor uitgerust, die betrouwbaar aan de regeleenheid doorgeeft wanneer de eerste cilinder zich in het zogenaamde bovenste dode punt bevindt. Dit begrip definieert het hoogste punt dat de zuiger bij zijn op-en-neerbeweging in de cilinder bereikt. Dit betekent eenvoudig gezegd dat de nokkenassensor in samenwerking met de krukassensor de precieze positie van het krukasmechanisme registreert en deze informatie aan de regeleenheid doorgeeft.
Verschillende symptomen kunnen op een defect duiden
Door de nauwkeurige bepaling van de positie van het krukasmechanisme opent in het moderne injectiesysteem de magneetklep en voegt precies de juiste hoeveelheid brandstof toe die voor de op dat moment door de motor vereiste prestatie nodig is. Deze nauwkeurige brandstofinjectie door de boordelektronica is natuurlijk ook ecologisch relevant en levert een niet te onderschatten bijdrage aan de milieubescherming. Natuurlijk is deze uitgekiende techniek gevoelig. Vanzelfsprekend treden storingen op wanneer de nokkenassensor een defect vertoont. Dit kan zich door problemen bij het starten laten opmerken alsmede door plotseling verhoogd brandstofverbruik. Andere symptomen kunnen een voelbaar prestatieverlies van de motor en een duidelijke vermindering van het rijcomfort zijn, die o.a. voortkomt uit onaangename schommelingen van het toerental. Bijna altijd gaat ook het controlelampje op het dashboard branden. Voor doe-het-zelvers is in dit geval de controle van de nokkenassensor veel te problematisch en zijn ze absoluut aangewezen op de hulp van vakpersoneel in een bevoegde vakgarage.
Kosten voor een nieuwe sensor en zijn montage blijven binnen de perken
Alleen hier kan men met speciale apparatuur de foutopslag uitlezen en de leidingen en stekkers met gedetailleerde meting controleren. Bij een moderne auto is het vaak veel werk om bij de nokkenas te geraken. Eerst moeten de mecaniciens – afhankelijk van automodel – meer of minder onderdelen demonteren. Wanneer de nokkenassensor definitief defect is, wordt hij door een nieuwe vervangen en de foutopslag gewist. De kosten en de installatie van een dergelijke sensor blijven over het algemeen binnen de perken. Het is alleen wel belangrijk dat experts het onderdeel vakkundig installeren en zijn functie d.m.v. een proeftrit testen. Hier is misplaatste zuinigheid absoluut taboe: in een vakgarage gebruikt men bovendien uitsluitend kwalitatief onberispelijke vervangingsonderdelen van bekende fabrikanten.
Dit moet u weten:
- nokkenassensoren kunnen de positie van het krukasmechanisme exact registreren
- ze geven deze informatie aan de regeleenheid door
- de nokkenassensor komt aan zijn informatie in samenspel met de krukassensor
- hierdoor kan de boordelektronica de motor van exact de juiste hoeveelheid brandstof voorzien
- een precieze brandstofinjectie is ook in ecologisch opzicht relevant
- symptomen die duiden op een defecte nokkenassensor zorgvuldig in de gaten houden
- reparatie enkel in een bevoegde vakgarage laten uitvoeren
- hier gebruiken beroepsmecaniciens uitsluitend hoogwaardige vervangingsonderdelen van bekende fabrikanten.