Riemaandrijving / kettingaandrijving voor alle automerken

Riemaandrijving / kettingaandrijving voor verschillende automodellen
Riemaandrijving / kettingaandrijving - Informatie over werking, reparatie en vervanging
De door de motor gegenereerde kracht wordt niet enkel voor de voortstuwing van de wielen gebruikt, maar ook voor de aandrijving van de zogenaamde nevenaggregaten. De overbrenging is echter een logistieke uitdaging omdat het vaak gewoon niet mogelijk is, deze direct naar de aandrijfas over te brengen. Dit probleem wordt door de riemaandrijving opgelost, waarvan er zich meerdere in de auto bevinden:
De distributieriem heeft de taak, de nokkenas aan te drijven. Daarvoor wordt hij met span- en omdraairollen zo gelegd, dat de tanden van de riem direct in de tandwielen van de krukas en nokkenas grijpen. De overdraging geschiedt door wrijving en passende vertanding.
De V-snaar heeft de taak, de nevenaggregaten zoals de generator, pompen, ventilator en compressoren aan te drijven. Deze wordt met behulp van geleiderollen in de gewenste positie gebracht en met de riemspanner strak gespannen. Als verdere ontwikkeling van de V-snaar kan de geribde V-snaar vaak ook aan beide zijden worden ingezet.
Vaak optredende defecten en hun oorzaken
Versleten V-snaar of geribde V-snaar: door de hoge krachten en de continue spanning waaronder de V-snaar en de geribde V-snaar staan, zijn slijtage en defecten voorgeprogrammeerd. Een luid piepen, tijdelijk of aanhoudend, is het eerste teken dat er iets niet klopt. Een zichtcontrole geeft zekerheid. Zijn er geen scheuren of poreuze (witte) plekken te zien, kan er nog eens worden nagespannen. Anders moet de riem zo snel mogelijk worden vervangen om een totaal uitvallen van de motor te voorkomen.
Defecte distributieriem: een defect aan de distributieriem komt vaak als een donderslag bij heldere hemel en brengt ernstige gevolgen met zich mee, aangezien door de stilstand van de nokkanas de zuigers in de cilinder met de kleppen botsen hetgeen voor de motor zeer ernstige gevolgen heeft en ook tot zware ongelukken kan leiden. Opdat dit niet gebeurt, is een regelmatige controle en een vervangingsinterval van de distributieriem nodig. Bij de APK-keuring wordt de distributieriem elke twee jaar aan een controle onderworpen. Bovendien moet de garage dit bij de onderhoudsbeurten ook doen. Vervanging dient uit voorzorg elke zes jaar of na 80.000 kilometer plaats te vinden.
Dynamo / generator kapot: wat vroeger de dynamo was, is tegenwoordig een driefasengenerator. Een defect is bij beide echter eender. Eerst zal de motor problemen bij het opladen van de accu melden (controlelampjes). Daarna zorgt de spanningsuitval in het systeem voor het uitvallen van de elektrische verbruikers waardoor uiteindelijk geen start meer mogelijk is. Men kan met een defecte generator nog rijden, zolang de motor loopt en men alle onbelangrijke verbruikers uitschakelt. Uiterlijk na het uitschakelen is het echter afgelopen en is een snelle vervanging meer dan alleen maar aanbevolen.
Tips voor een langere levensduur
Omdat het om een uiterst kritisch onderdeel gaat, is bij de distributieriem de vervanging na 80.000 kilometer verplicht, onafhankelijk van zijn toestand. Bij de V-snaar ziet dit er anders uit. Deze houdt het normaal gezien veel langer uit, namelijk ongeveer 120.000 kilometer. Bij alle andere elementen van de riemaandrijving is een vervanging enkel bij defect noodzakelijk, alhoewel geleide- en spanrollen in verbinding met de distributieriem vaak ook uit voorzorg worden vervangen om een onberispelijke werking te garanderen.
Er zijn speciale sprays die door verschillende fabrikanten worden aangeboden, die niet alleen het slippen en daardoor de piepgeluiden van de V-snaar of de geribde snaar moeten verhelpen, maar dankzij hun eigenschappen de riemen ook soepeler maken en zo de levensduur verlengen. Dat deze sprays een effect voor de korte termijn bewerkstelligen en daadwerkelijk de piepgeluiden voor een bepaalde periode verhelpen, zal niemand ontkennen. Omstreden is echter, of deze daadwerkelijk de levensduur verlengen, omdat het meestal om kort werkende, vloeibare weekmakers gaat, die vervliegen voordat ze in het materiaal kunnen doordringen.