Verwarming / ventilatie voor alle automerken

Ventilatie systeem voor verschillende automodellen
Verwarming / ventilatie - Informatie over werking, reparatie en vervanging
Zonder een deugdelijke koeling zou een motor binnen enkele minuten oververhit raken en de wagen zou de geest geven. Moderne koelingssystemen verrichten zwaar werk en kunnen grote hoeveelheden water / koelmiddel en olie efficiënt een aantal graden koelen. Hierbij wordt handig van het principe van warmtewisseling gebruik gemaakt.
Het water of koelmiddel (afhankelijk van automodel) wordt langs het motorblok en de cilinders geleid, waar het de warmte van de onderdelen opneemt. Binnen het gesloten systeem wordt het daarna door de pomp naar de warmtewisselaar gevoerd, waar de van buiten aangezogen, door de rijwind gekoelde lucht op het grote oppervlak van de lamellen voor de overeenkomstige koeling zorgt. Gelijktijdig geeft de vloeistof zijn warmte af, die op zijn beurt voor de werking van de verwarming wordt gebruikt. Moderne auto's hebben verschillende koelings- en verwarmingskringlopen, waarmee ook o.a. de koeling van de motorolie mogelijk is.
Vaak optredende fouten en hun oorzaken
Lekkage in het systeem – Loopt het koelmiddel er op een bepaalde plek uit, merkt men dit aan een hogere motortemperatuur. Bevindt zich uiteindelijk niet meer voldoende vloeistof in het systeem om een goede koeling te garanderen, schakelt de motor in noodloop of slaat geheel af om verdere schade te vermijden. De zoektocht naar een lek kan moeilijk zijn. Vaak zijn dichtingsringen of slangklemmen de oorzaak. De slangen worden ook wel door marters en wasberen stukgebeten.
Defecte sensor / thermostaat – Hetgeen vroeger een mechanisch functionerende thermostaat was, is tegenwoordig een elektronische sensor. De taak is echter dezelfde, namelijk de aansturing van de koelingskringlopen. Wanneer hier iets niet klopt, kan het zijn dat enkel de lange kringloop wordt gebruikt, de motor te lang koud blijft en zijn werkingstemperatuur niet bereikt. Ook het tegendeel kan het geval zijn. De kringloop wordt niet omgeschakeld en binnen een paar minuten gaat de temperatuuraanduiding naar de rode zone. In beide gevallen komt men niet onder de vervanging van de betreffende onderdelen uit.
Defecte warmtewisselaar – Een defect aan de warmtewisselaar kan verschillende symptomen veroorzaken. Typisch zijn aanvankelijk lichte neveldampen die uit het verluchtings- en verwarmingssysteem komen. Dit is gecondenseerde koelvloeistof. Meetbaar, maar door de passagiers niet direct opgemerkt is ook de verhoging van de luchtvochtigheid. Wanneer daarbij de temperatuurmeter ook nog eens op hol slaat en de ruiten constant beslaan, is de dader snel ontmaskerd. Soms is het mogelijk, wanneer het om verstopte lamellen gaat, deze met perslucht te reinigen. Meestal duurt het echter daarna niet meer lang voordat een vervanging noodzakelijk wordt.
Pas op voor schimmelsporen
Zoals bij de airconditioning en climate control kan ook de verwarming / koeling door ophoping van schimmelsporen getroffen zijn, hetgeen zich door onaangename geurtjes laat opmerken. Op het functioneren heeft dit behalve in extreme gevallen meestal geen invloed, doch is het slecht voor de gezondheid en kan gevoelige mensen zelfs ziek maken. Wie het gevoel heeft, dat er met de verwarming / koeling iets niet klopt, kan in het kader van een aircoservice het systeem laten reinigen. Dan heeft schimmel geen kans meer.
Tips voor een langere levensduur
Wie zijn koelingssysteem wil ontzien, dient de motor eerst langzaam op toeren laten komen. Direct na de start duurt het een tijdje, voordat de koelingskringloop op gang is gekomen en daarom dient men in de eerste minuten het rustig aan te doen en overdreven gas geven te vermijden. Heeft de motor zijn werkingstemperatuur bereikt, is stevig doorrijden over een langere afstand bevorderlijk omdat het een reinigend effect sorteert. Regelmatige korte ritjes waarbij de motor niet echt warm wordt, zijn slecht voor de motor en voor het koelingssysteem omdat ook de koelvloeistof zijn positieve eigenschappen alleen maar volledig kan ontwikkelen wanneer de juiste temperatuur wordt bereikt.
Ook wanneer het u moeilijk valt: ook in de zomer dient af en toe de verwarming te worden ingeschakeld. Zo kunnen mogelijkerwijs opgehoopte vuildeeltjes uit het systeem worden geblazen en de levensduur van de onderdelen worden verlengd. Samen met de aircoservice kan de garage ook de verwarmingskringloop controleren en indien nodig reinigen. In de meeste gevallen is deze service inclusief wanneer men de monteurs daarom vraagt. Anders betaalt men een kleine toeslag.