0

0.00

#

Elektronisch systeem voor alle automerken

Selecteer uw voertuig

Vervangingsonderdelencatalogus voor Elektronisch systeem van topkwaliteit

Merkfabrikanten van Elektronisch systeem auto-onderdelen

  • HELLA
Keuze auto-onderdelen per topcategorie:
Achterlicht

Achterlicht

(24151 Onderdelen)
Koplamp

Koplamp

(31267 Onderdelen)
Richtingaanwijzer (Knipperlicht)

Richtingaanwijzer (Knipperlicht)

(11774 Onderdelen)
ABS Sensor

ABS Sensor

(20158 Onderdelen)
Slijtage Indicator Remblokken

Slijtage Indicator Remblokken

(6507 Onderdelen)
Luchtmassameter / LMM

Luchtmassameter / LMM

(6959 Onderdelen)
Toon alle

Elektronisch systeem - Informatie over werking, reparatie en vervanging

Uiteindelijk met de invoering van de boardcomputer, d.w.z. een centrale sturingseenheid werd de elektrische inrichting in de auto aanzienlijk gecompliceerder. Tegenwoordig lopen een aantal kilometer aan kabels door een compacte wagen en de tendens gaat dankzij nieuwe assistentsystemen, sensoren en elektronische hulpmiddelen alleen maar verder omhoog. De basisopbouw is hetzelfde als voorheen: de met de motor verbonden dynamo laadt de batterij, die eigenlijk een accumulator ist, die op zijn beurt de elektrische systemen, zoals sturingseenheden, koplampen, claxon, de verschillende sensoren en meetinstrumenten, het dashboard, de stereo en alle andere elektrische verbruikers van stroom voorziet. Daarvoor zijn er verschillende, onafhankelijke schakelkringen, die in de zekeringskast samenkomen. Weliswaar heeft de elektriciteit in auto's een spanning van ongeveer 12 V, de stroomsterkte ligt met tot 30 ampère tamelijk hoog, en daarom is bij werkzaamheden de hoogste voorzichtigheid geboden.

Veel voorkomende fouten en hun oorzaken

    - Batterij defect: een defect aan de batterij begint in de meeste gevallen geleidelijk, de eerste tekenen kunnen een langere start of een slechter wordende verwarming zijn. De galvanische cel kan de spanning voor een aantal laadcycli handhaven. Daarna begint de veroudering, die op een gegeven moment zodanig is voortgeschreden dat elektrische verbruikers geen stroom meer krijgen. In dat geval zal de auto ook niet meer starten. - Generator defect: de dynamo, die vandaag de dag correct als generator wordt aangeduid, is verantwoordelijk voor het laden van de batterij en direct met de motor verbonden. Anders dan bij de batterij treedt uitval van de spanning eerder zelden op. Eerder zijn er hoorbare tekenen, zoals sleep- of piepgeluiden, hetgeen bijvoorbeeld op een versleten lager duidt. Mogelijk gaat het ook om een opgebruikte koolborstel. Vaak is een reparatie van de generator wel mogelijk, maar loont zich echter niet omdat dit de prijs van een vervangingsonderdeel zou overschrijden. Een vervanging is daarom aangeraden. - Spanningsregelaar defect: een defect aan de spanningsregelaar van de generator is niet helemaal zonder risico omdat zonder de begrenzing het tot overspanning kan komen, die zijn weerslag op het gehele elektrische systeem heeft. Het uitvallen van de regelaar gaat meestal heel snel. Eerst begint het waarschuwingslampje van de generator te branden, blijft bij stationair draaien aan, maar flakkert. Schakelt u de motor uit, blijft het lichtje branden: een ondubbelzinnig teken voor een defect van de generatorregelaar. Nu moet snel worden gehandeld en de batterij worden afgeknepen, om verdere schade te voorkomen. Een bezoek aan de garage en een vervanging is onvermijdelijk. - Massafout: massafouten zijn een fenomeen waaronder vooral oudere wagens steeds weer te lijden hebben en de meest buitengewone symptomen kunnen veroorzaken. Gaat bijvoorbeeld de richtingaanwijzer aan wanneer u de claxon bedient of in plaats van de ruitenwisser gaan de achterlichten aan, is daarvoor meestal een massafout verantwoordelijk. De foutdiagnose is moeilijk omdat bij twijfel elk contact en elke zekering verantwoordelijk kan zijn. Vaak moeten zelfs meerdere onderdelen tegelijk (lampenfittingen, relais, sensoren) worden vervangen. Anders is een dergelijk defect hoogstens irritant maar niet echt heel erg ernstig.

Is de aanschaf van een OBD-apparaat de moeite waard?

Met name met betrekking tot elektriciteit is het zogenaamde OBD, het "On-Board Diagnostic" een begrip dat steeds vaker opduikt. Een apparaat dat in staat is, de foutcodes van de boardcomputer uit te lezen en deze te interpreteren kan inderdaad zeer behulpzaam zijn, wanneer het om board-elektriciteit gaat. De aanschafprijs begint bij 70 - 80 EUR en is naar boven toe bijna open. Het probleem ligt hem hierin: de uiteindelijke reparatie en de aanschaf van de vervangingsonderdelen moeten in de regel sowieso door een garage worden uitgevoerd. Wie dankzij een diagnose al weet, wat er kapot is, kan hoogstens de garage werk besparen. Verder zijn de voordelen gering.

Tips voor een langere levensduur

Wie voor een nieuwe autobatterij kiest, moet absoluut op het aantal laadcycli letten. Een aantal fabrikanten geven deze expliciet aan; bij andere zijn het slechts algemene aanwijzigen zoals de aanduiding "Long Life". Wie zich hier aan OE-kwaliteit oriënteert, krijgt in ieder geval een behoorlijk product. In een normaal geval houden dergelijke batterijen het tussen de vier en de zes jaar uit. Hoogwaardige en prijzige premiumproducten zelfs tot wel acht jaar.
Wie over een auto met start-stop-systeem beschikt, heeft hiervoor speciale vervangingsonderdelen nodig. Om te beginnen is er geen dynamo, maar een startergenerator en de startmotor alsmede de batterij moeten hierop ingericht zijn. Verzuimt met dit, kan de levensduur van afzonderlijke elementen sterk verkorten, omdat deze aan een veel hogere belasting blootstaan. Belangrijk is het ook de garage daarop te wijzen.
Bijzondere voorzichtigheid is bij de motorreiniging geboden. Het kan voorkomen dat de hoge druk van de reinigingssproeiers, die bij motorreiniging worden gebruikt, schade aan de generator veroorzaakt. Na een tijdje is deze niet meer zo heel goed tegen sproeiwater beschermd, functioneert echter verder onberispelijk. Dringt er echter water binnen, kan ernstige schade en kortsluiting optreden, hetgeen een complete vervanging noodzakelijk maakt nog voordat de eigenlijke levensduur is bereikt. Het interieur van de motor moet daarom altijd zonder hogedrukreiniging en indien mogelijk met de hand worden gereinigd.

Topseller: